menu close menu

Zumba 10 Jaar Livin’ The Party

Zumba 10 Jaar Livin’ The Party

Zumba 10 Jaar livin the party

Alberto Perlman’s toekomst parkeerde voor een Starbucks, in een Pontiac uit 1983 met gebarsten voorruit en een deuk in de deur aan de bestuurderskant. Het was 2001, het jaar waarin de tech bubble barstte en de eens succesvolle ondernemer vroeg zich af of hij er net zo slecht uitzag als de broodmagere danser die op hem af liep. Kon dit de fantastische Alberto Perez zijn, de Colombiaanse aerobics instructeur waar zijn moeder zo enthousiast over was?

“Je moet hem ontmoeten,” zei Raquel Perlman tegen haar zoon. “Beto heeft iets speciaals.” Het instinct van zijn moeder was altijd goed geweest, bedacht de 24 jarige zakenman, dus waarom niet? Dus, op een hete dag in een Starbucks in Miami, gingen twee Alberto’s, beiden met wortels in Colombia, het gesprek aan over het beginnen van een bedrijf. “Heb je wel geld?” vroeg Perez in het Spaans terwijl hij een glas water bestelde. Perlman vermoedde dat het alles was wat hij kon betalen. “Nee, jij wel?” Antwoordde Perlman. De instructeur lachte en schudde zijn hoofd. “Connecties in het zakenleven?” vroeg Perlman. “Niet een” zei Perez. Maar wat hij wel had was een passie voor dans en een voorliefde voor lesgeven. En terwijl de minuten uren werden, vertelde Perez zijn verhaal aan Perlman.

Zumba 10 Jaar – Geluk bij een ongeluk

“In Cali, waar ik opgroeide” vertelde Beto Perez, “Gaf ik les aan een dansschool en we boden een aerobics les aan voor de moeders van de studenten. Bij een van deze sessies vergat ik de muziek mee te nemen. Alles wat ik had waren wat salsa en merengue op cassettes in mijn rugzak.” Terwijl hij deed alsof het de bedoeling was, stopte Perez een cassette in de speler en improviseerde hij een sessie met pikante Latin bewegingen. Zijn ogen lichtten op toen hij de vrouwen beschreef die lachten en juichten terwijl ze dansten. Er was een soort elektriciteit in de ruimte voelbaar.

“Ze smeekten de manager de les weer aan te bieden,” zegt Perez. “Ik hou al heel mijn leven van dans, en waar ik dit programma ook heenbreng, Cali, Bogotá, Miami, zie ik dezelfde vreugde en passie bij mijn studenten.”

Aan het eind van het gesprek, herinnert Alberto Perlman zich, waren ze razend enthousiast. Hij belde zijn beste vriend, een andere Alberto en de beste operationeel manager die hij kende. Hij was ook een slachtoffer van de dotcom crash.

“Aghion,” Zei Perlman, zijn vriend begroetend. “Je kent Beto.” “De dansleraar van mijn zusje?” vroeg Aghion verbaasd. “Precies,” antwoordde Perlman. “Ik ga met hem in zaken, doe je mee?” “Ik doe mee,” zei Aghion, zonder aarzeling. “Die gast is te gek.” Perlman wist nog niet hoe, maar hij wist dat ze Perez konden helpen bij het verwezenlijken van zijn droom.

Zumba 10 Jaar – Zweet investeren

Vandaag de dag zegt Alberto Perlman dat het een beslissing was die op gevoel genomen werd. “We waren twee werkeloze zakenlieden zonder contacten in de fitness industrie en een danser die geen woord Engels sprak. En hier zaten we, besluitend samen een fitnessbedrijf op te zetten. Zo aanstekelijk was Beto’s enthousiasme.” De drie mannen maakten een plan om VHS opnamen te maken van Perez’ energieke routines en deze op TV te verkopen.

“We wisten dat als we het enthousiasme van zijn leerlingen op video vast konden leggen, mensen gek zouden worden op de muziek en de bewegingen,” herinnert Alberto Perlman zich.

“Er was geen geld voor personeel of sets,” zegt Alberto Aghion. Toen ze een demo voor de video moesten maken zat de nieuwe chief operating officer op handen en knieën een dansvloer te bouwen. Toen ze een bedrijfswebsite nodig hadden, leerde Alberto Perlman zichzelf programmeren. En toen hun eerste infomercial van Beto Perez vroeg dat hij Engels zou spreken, zweette hij door take na take om de woorden goed uit te spreken.

“Ik zal nooit de zin ‘lange en strakke spieren’ vergeten,” lacht Beto Perez. “Ik deed die zin wel 18 keer verkeerd, terwijl die arme actrice uit Baywatch daar stond weg te kwijnen onder de warme lampen, wachtend op haar teken.

De beslissing die vanuit de onderbuik genomen werd bleek een goede toen honderdduizenden banden verkocht werden in slechts zes maanden. Voor veel Amerikaanse kijkers was het de eerste keer dat ze salsa, merengue en cumbia bewegingen zagen, of Latijns-Amerikaanse muziek hoorden. Mensen raakten enthousiast en kwamen van de bank af.

“We kregen emails van fans die ons vertelden hoe leuk ze vonden wat we deden. En ik realiseerde me dat voor velen van hen het afvallen en het strakkere lichaam slechts zijdelingse voordelen van het programma waren,” zegt Alberto Perlman. “Dit ging over jezelf uitdrukken, jezelf laten zien.”

“In plaats van de nadruk leggen op precieze bewegingen en perfecte uitvoering, gaf Beto’s programma mensen de mogelijkheid losser te worden, hun eigen draai eraan te geven. Een radicaal idee in de wereld van de fitness.”

“Zelfexpressie was waarom mensen bleven,” zegt Beto Perez. “Al de instructeurs in die tijd riepen: ‘Voel het branden.’ Ik wilde dat ze de vrijheid voelden.”

Zumba 10 jaar – Liveoptredens

Er begonnen telefoontjes binnen te komen van fitness instructeurs die de tapes gebruikten en Zumba lessen wilden geven. In 2003 hield Zumba Fitness de eerste training voor instructeurs. Meer dan 150 mensen vlogen naar Miami om van Beto Perez te leren. Koh Herlong, fitness instructeur en lerares aan een basisschool in Charlotte, North Carolina, was een van die vroege leerlingen.

“Bij de training in Atlanta sprak Beto Perez geen woord Engels. Ik ben Koreaans en spreek geen woord Spaans. Maar we vonden een manier om te communiceren. Hij was geweldig.” Nadat 70 mensen op kwamen dagen voor haar eerste les in Charlotte, wist ze dat ze de volgende stap in haar carrière gevonden had.

Zumba 10 jaar – Leveren wat je belooft.

De vraag naar lessen groeide, en dus ook naar mensen die Beto Perez konden helpen instructeurs te trainen. In 2005 werd Koh Herlong lid van zijn eerste team van 13 met de hand geselecteerde Zumba Education Specialists (ZES), samen met Tanya Beardsley, Gina Grant en andere nu populaire personen uit de Zumba scene.

Doug Jones, bodybuilder en chauffeur bij FedEx, uit Dayton, Ohio, was een van hen. Doug Jones had Zumba Fitness ontdekt toen hij zag hoe zijn vrouw Joan met hun zoon op de video’s danste. Met zijn karakteristieke impulsiviteit besloot Doug Jones een Zumba instructeur te worden, maar ondanks zijn liefde voor de muziek en de bewegingen had hij geen ervaring of duidelijk talent.

Desondanks namen hij en zijn vrouw aan een training deel, waar Doug Jones aangaaf zijn roeping te hebben gevonden. Hij oefende overal, thuis, in de sportschool, zelfs in zijn busje tijdens de pauze.

“Op een keer stond ik geparkeerd op een extra beveiligd gedeelte van een vliegveld. Militairen kwamen kijken waarom dit FedEx busje heen en weer schudde,” lacht Doug Jones. “Ze vonden mij, zonder shirt, dansend in de laadruimte, met Latin muziek uit de boxen schallend.” Hij werd een onofficieel ambassadeur voor Zumba. Les geven, Latin muziek meenemen naar feestjes, zelfs het logo op zijn arm laten tatoeëren, niets was hem te gek. Waar zijn werk bij FedEx hem ook bracht, deelde hij flyers voor Zumba lessen uit en zo maakte hij van zijn stukje Ohio een van de snelst groeiende Zumba communities in het land.

“Joan en ik waren er zo gek op, vanaf het allereerste begin.” Hij is nu een veelgevraagd instructeur en een wandelende herinnering van wat er met vasthoudendheid en passie te bereiken is.

Zumba 10 jaar – Op jacht

Terwijl het aantal instructeurs groeide, deed de behoefte aan ondersteuning voor instructeurs dat ook. Tony en Jessica Witt, een team dat zich in Ballroomdans specialiseert, uit Overland Park in Kansas, waren getalenteerde instructeurs in Zumba, maar hadden moeite muziek te kiezen voor hun lessen.

“Je kunt nog steeds geen album met cumbia muziek kopen in Kansas,” zegt Tony. “We zochten voor Latin muziek op etnische festivals, in Latijns-Amerikaanse supermarkten en we vroegen DJ’s in salsaclubs voor de namen van bekende artiesten.”

Als reactie op vragen van mensen als de Witts, introduceerde het hoofdkantoor het Zumba Instructor Network (ZIN), muziek, choreografie en ondersteuning biedend.

“Tot die tijd, hadden we weinig anders te bieden dan training op locatie,” herinnert Alberto Perlman zich. “Onze eerste handleiding voor instructeurs kwam tot stand doordat ik naast Beto Perez stond met een kladblok, poppetjes tekenend terwijl hij de bewegingen demonstreerde.” In 2006 begonnen Zumba Education Specialists de bewegingen te demonstreren op instructie DVD’s die ZIN leden per post ontvingen van het hoofdkantoor.

Zumba 10 jaar – Een feest in elke ruimte

Terwijl de mond-tot-mond reclame en veel pers de groei aanjoegen, gelooft hoofd marketing Jeffrey Perlman dat het succes van het bedrijf voor een deel ook komt doordat de oprichters luisteren. Elk programma dat het bedrijf heeft geïntroduceerd werd ontwikkeld als reactie op vragen vanuit de Zumba community.

“We houden ervan dat onze fans dezelfde verbondenheid voelen met het merk die wij voelen,” zegt hij. “Feedback van instructeurs bracht ons ertoe programma’s voor kinderen, senioren, gehandicapten en mensen die andere willen helpen te ontwikkelen. We brengen het feestje naar zwembaden, nachtclubs, festivals, recepties bij huwelijken, waar er maar ruimte is. Voor velen van ons is dit de meest bevredigende ervaring die we ooit zullen hebben. En ongeacht hoever we nog zullen groeien, dit bedrijf blijft ons na aan het hart liggen.”

En Zumba Fitness is zeker gegroeid. Vandaag de dag is het bedrijf gehuisvest in een gebouw dat ook een opnamestudio, fotostudio, dans / fitness studio en kledingatelier bevat. Dat is iets heel anders dan hun eerste kantoor.

“In het begin was mijn woonkamer ons pakhuis, tot leedwezen van mijn vrouw,” herinnert Alberto Aghion zich. “Toen we een kantoor konden betalen was er alleen plek voor Yael Dornbusch, onze eerste werknemer, en mijzelf. Uiteindelijk konden we ook Alberto Perlman en zijn 16 jarige neef David Perlman onderbrengen, wiens taak het was de DVD’s te sealen.”

Vandaag de dag is Yael Dornbusch de directeur marketing en is David Perlman de digital marketing manager. Het bedrijf dat zij hielpen opbouwen heeft nu meer dan 150 medewerkers, instructeurs in 125 landen en meer dan 12 miljoen enthousiastelingen die elke week Zumba lessen nemen.

“Ik verliet het bedrijf om mijn MBA te halen en kwam uiteindelijk terug, omdat ik me realiseerde hoe zeer dit merk gebouwd is op liefde,” aldus Yael Dornbusch. “We maken de levens van mensen beter.”

En na tien jaar is dat nog steeds waar Beto Perez aan denkt als hij voor een groep gretige gezichten staat, het volume opendraait en op PLAY drukt.

Zumba 10 jaar – Music Makers Beto Perez

Heidy Torres zumba fitness 10 jaar zumba

Zoals het bedrijf groeide, zo groeide ook het aanbod aan muziek dat in Zumba lessen en video’s werd gebruikt. In het begin lag de nadruk op de vier klassieke Latin ritmes, salsa, merengue, cumbia en reggaeton, maar naarmate Perez en ZES-leden de wereld rondreisden, brachten ze ook voorbeelden van Bhangra, Medditeraanse Folk, Braziliaanse axé en capoeira muziek en ideeën voor combinaties met zich mee, dit alles hield de muziek bij Zumba fris. Leden van de uit drie leden bestaande muziekafdeling pluizen hitlijsten uit, luisteren veel radio, zoeken naar artiesten op pandora.com en zetten bevriende muziekliefhebbers in om nieuw talent te vinden.

Dan wordt het de soms zware taak om composities te zoeken en in licentie te nemen. Ze nemen de liedjes opnieuw op zodat ze over de hele wereld in Zumba lessen legaal kunnen worden ingezet. Het produceren van eigen opnamen zorgt er ook voor dat het team verschillende ritmes in 1 nummer kan combineren.

“Ik zou kunnen vragen voor een lied dat met merengue begint, overgaat in cumbia en dan teruggaat naar merengue,” zegt Beto Perez. “Het is lastig bestaande muziek binnen dat stramien te vinden, dus mixen we hem zelf.” Ook worden originele liedjes gecomponeerd voor Zumba Fitness en die vinden ook buiten de Zumba community een grote schare liefhebbers. “Caipirinha,” bijvoorbeeld, heeft al meer dan 2,5 miljoen views op YouTube en is een grote hit in veel landen. Artiesten van naam, zoals Pitbull, zullen ook meewerken aan Zumba projecten.

Zumba 10 jaar – Genezing

zumbathon darcy fox zumba fitness oostende

Darcy Fox bevond zich in een crisis. Vier jaar eerder was ze op vakantie en werd ze het slachtoffer van seksueel geweld. Ze worstelde met de gevolgen hiervan. Maar in haar omgeving waren er geen crisiscentra die haar konden helpen te genezen op emotioneel gebied.

“Ik begon een kruistocht via email, omdat ik wilde weten waarom een zo groot deel van de staat geen ondersteuning bood,” zegt Darcy Fox. Het resultaat was dat het Sexual Assault Action Team van Anoka County gevormd werd. Maar het trauma zorgde er nog steeds voor dat Darcy Fox zich op haar 44e verloren voelde en 20 kilo zwaarder werd.

“Zumba Fitness redde mijn leven,” zegt ze. “Ik dacht niet dat het me nog zou lukken, maar het bracht mijn zelfvertrouwen terug en een deel van mijn seksualiteit.” Deel van Darcy Fox’s genezing draaide om het helpen van anderen die hetzelfde doormaakten. Ze werd een Zumba instructeur en sinds 2009 houden zij en negen anderen Zumbathons om een 24 uurs crisis hotline en een centrum voor huiselijk geweld te financieren.

“We weten uit ervaring dat het Zumba programma iemands kracht kan terugbrengen na een crisis,” zegt Alberto Perlman, “en het kan mensen zich levend en sexy laten voelen. We begonnen te denken over hoe we mensen op een grotere schaal konden helpen.

Toen we bijvoorbeeld hoorden dat de meerderheid van vrouwen met borstkanker deze ziekte nu overleeft, was onze eerste vraag: ‘Wie ondersteunt de patiënten bij hun herstel?’” In 2006 hielp Josie Gardner, overlevende van kanker en lid van ZES het bedrijf de eerste Zumbathon opzetten in Miami, ten bate van borstkankeronderzoek en bekendheid voor de ziekte. Het event bracht $25.000 op voor het Quality of Life Fund voor overlevenden van borstkanker, opgezet door Brigham en Women’s Hospital.

“Ik was in tranen,” zegt Josie Gardiner. “Op dat moment voelde ik de kracht van wat Zumba Fitness kan bereiken in een gemeenschap en in de wereld.”

Instructeurs als Darcy Fox gebruiken muziek en dans om mensen voor een hoger doel bijeen te brengen. Door het Zumbathon platform hebben deelnemers miljoenen aan aandacht en geld samengebracht voor Susan G. Komen for the Cure, Augie’s Quest for the Cure, the American Heart Association en lokale en regionale goede doelen over de hele wereld.

Zumba 10 jaar – Urban-Sexy Style

gina grant and melanie canevaro zumba wear fitness

Melanie Canevaro kleedt sinds 2004 liefhebbers van Zumba. Ze begon met haar vriendin Gina Grant. Voordat Gina Grant een ster was in ZES en op Zumba DVD’s waren zij en Melanie Canevaro leerlingen in Beto Perez’ Zumba lessen in Miami.

“Toen Gina Grant instructrice werd benaderde ze mij over het maken van kleding die ze kon dragen tijdens de les,” zegt Melanie Canevaro, die afstudeerde aan het beroemde Miami Fashion Institute. “Er was geen officiële Zumba kledinglijn in die tijd, dus we maakten onze eigen hoodies, tank tops, ¾ broeken, t-shirts, vanalles. Leuke dingen die we baseerden op Gina Grant’s stijl. Zij verkocht ze dan aan leerlingen terwijl ze op reis was.

In 2007 waren Gina Grant en mede ZES-er Tanya Beardsley erg bekend geworden over de hele wereld en Zumba fans wilden er net zo uitzien. Roberto Moreno, toen accountmanager bij Zumba wist via familieleden die in die branche werkten een beetje over de kledingindustrie en overtuigde de oprichters ervan een kledinglijn te beginnen. Gina Grant raadde Melanie Canevaro aan voor het ontwerp.

“We gebruiken nog steeds een hoop van Gina Grant’s stijl,” zegt Melanie Canevaro, nu creatief directeur bij Zumbawear. “Ze draagt grote baggy sportbroeken, coole sneakers, leuke accessoires, een top. Gina Grant is fan van verknipte shirts, ze is urban sexy.

Tanya Beardsley daarentegen kleedt zich graag in zwart, draagt grote riemen en die kettingen die de broekzak en de riem verbinden,” vertelt ze over haar andere muze. “En Beto Perez heeft een groot gevoel voor stijl. Hij heeft ook een straatlook, maar wat meer Europees. Hij reist de wereld rond, koopt overal samples en brengt ze terug naar ons om ideeën aan te jagen.” Het Zumbawear team, nu uit negen mensen bestaand, volgt de modetrends uit Parijs en New York ook, kijkend naar de opvallendste kleuren van het seizoen om nieuwe producten op te leuken. Zumbawear is meer op dans geïnspireerd en meer urban dan andere soorten fitnesskleding,” zegt Melanie Canevaro,zelf voormalig professioneel danser. “Ik kijk naar hip-hop video’s en haal daar veel inspiratie uit. Ik kijk ook TV naar programma’s als So You Think You Can Dance en America’s Best Dance Crew.”

“De outfit die je draagt geeft je energie, als een atleet die z’n tenue aantrekt voor een wedstrijd,” zegt ze. “Als je je goed voelt zie je er goed uit, presteer je beter.”

Zumbawear lanceert twee seizoencollecties per jaar. Lente / Zomer en Herfst / Winter. Drie nieuwe producten worden er elk seizoen geïntroduceerd. Kleren zijn online en via instructeurs te koop.

“Dit jaar introduceren we technologie voor prestaties, zoals sneldrogend textiel en UV bescherming, in een nieuwe Z-Performance lijn,” zegt Melanie Canevaro. “We kijken er naar uit.”

zumba fitness wear racquel bulleser oostende

bron: ZLife magazine 2011 – Chan Tran 10 Years Livin the party

verwante berichten - zumba 10 jaar livin the party

20 juni, 2011 | Life en Style, nieuws, Zumba fitness | Reacties uitgeschakeld voor Zumba 10 Jaar Livin’ The Party

Comments are closed.

UA-39379048-2