menu close menu

Zumba fitness onderneming van het jaar

Zumba Fitness onderneming van het jaar 2012 volgens het tijdschrift Inc.

Zumba founders, Alberto Perlman  Alberto Perez  Alberto Aghion zumba fitness onderneming van het jaar 2012

Zumba werd gesticht door 3 Alberto’s met de achternamen Perlman, Perez en Aghion. Zumba is gezond, maar het bedrijfsmodel achter Zumba is zo mogelijk nog gezonder dan een Zumba instructeur. Dit wordt duidelijk als je een kijkje neemt achter de schermen van een Zumba congres. Je vindt er tachtig nationaliteiten terug. Het wordt jaarlijks georganiseerd en kan het best omschreven worden als professionele vorming, maar het heeft ook wat weg van Woodstock.

Meer dan 30 jaar geleden was Alberto Perez een magere tiener uit de achtersteegjes van Cali en kon hij alleen maar dromen van de roem die hem nu te beurt valt. Nu heeft hij zonder problemen het complete podium van een immens grote conventiezaal onder controle. Meer dan 2 uur danst hij onverstoorbaar gekleed in Russisch bont en een vuurrode kilt met een groep kinderen en Vanilla Ice op de tonen van accordeonmuziek en een elektrische gitaar.

Zumba is een Colombiaans dans en fitness programma en een massafenomeen. Het laat iedereen de beste zijn. U kunt het, uw kleuter ook, en uw grootmoeder ook. 14 miljoen mensen uit 150 landen volgen op zijn minst wekelijks Zumba lessen. Wanneer ik rondkijk zie ik mensen in alle kleuren en maten, en dat gaat wel wat verder dan maat 52. Er zijn heel veel verschillende mensen: homo’s, hetero’s, alleenstaanden, getrouwden, ze dansen allemaal samen. Het lijkt wel een Star Trek conventie, het is een andere wereld.

Zumba-instructeurs begrijpen wat buitenstaanders niet kunnen begrijpen, Zumba is niet zomaar de volgende hype uit het buitenland, maar een Amerikaans product met een veelzijdig zakenmodel, en een agressieve groeistrategie. Zumba opereert vanuit Hallandale, Florida, en telt 250 werknemers. De waarde wordt geschat op meer dan 500 miljoen dollar. De officiële zakencijfers zijn onbekend. Er wordt uitgegaan van een groei van 4000% tussen 2007 en 2010, en van 750% in de laatste drie jaar. Meer dan 10 jaar na de stichting, lijkt Zumba alomtegenwoordig. 95% van de reguliere fitness centrums, bieden het programma aan. Beroemdheden vallen ervoor. Er worden zelfs lessen georganiseerd in het Pentagon.

Ja, het is een fitness bedrijf, maar ook de invloed op de muziekwereld is gigantisch. Er worden deals gesloten met Wyclef Jean en Pitbull om hun songs te promoten in de klassen en op CD compilaties. Billboard bestempelde Zumba als het volgende grote muziekplatform. Het bedrijf heeft 400 songs op zijn naam. De 60 liedjes die op ITunes staan zijn een miljoen keer gedownload. Zumba is hipper dan MTV in de jaren dat MTV hip was. Ze hebben het perfecte samenspel met muziek ontdekt en dat is goed voor de hele sector.

De concurrentie moet op haar hoede zijn: Zumba heeft een bloeiende lijn van fitnessbenodigdheden en verkocht 3,5 miljoen stuks in 2012. De Zumbawinkel op deze conventie was 2787 m² groot. Een half uur voor de opening stonden al meer dan 600 instructeurs klaar, waaronder zelfs enkele senior instructeurs op klapstoeltjes. In de kleedkamers zag ik deelnemers de mouwen van hun T-shirts knippen. (Op YouTube vind je talrijke video’s die tonen hoe je Zumba materiaal kunt aanpassen).

Verder vind je er videospelletjes, DVD’s en fitness concerten waarop duizenden dansers netjes gechoreografeerde oefeningen uitvoeren op live muziek. Zumba verdient nog het meest aan haar voornaamste klanten, de instructeurs. Zumba verdient geen geld door mensen fit te maken, maar door mensen te leren om handel te drijven. Door licenties te verlenen en ondersteuning te bieden bij het inrichten van lessen. Sommige van deze instructeurs werken parttime om een beetje bij te verdienen. Anderen werken in fitness centers, of starten hun eigen zaak op. Alhoewel de Zumba business niet groot genoeg is om de werkloosheid op te lossen, heeft hij duizenden externe jobs gecreëerd. Het draait hier allemaal rond de instructeurs. Alles wat Zumba doet is mensen naar cursussen krijgen. Misschien is het meest fascinerende wel dat Zumba zich op het kruispunt van zoveel dominante trends bevindt. Het is een soort Zeitgeist cocktail, een bruisende mix van Latijnse cultuur, sociale netwerken, globalisering, op je gewicht letten, het feminiseren van de maatschappij, eenmanszaken, en een self made cultuur. Het is verleidelijk om Zumba het meest essentiële bedrijf van de 21ste eeuw te noemen. Hier wordt plezier en gemeenschapsgevoel verkocht, en dan is bemoedigend voor de mensheid.

Alberto Perez vordert moeilijk in het hotel restaurant. Elke paar meter wordt hij omringd door deelnemers aan de conventie die maar al te graag met hem op de foto willen. Als een kruising tussen casanova en Peter Pan, legt Perez zijn arm rond hun schouders terwijl ze tegelijkertijd smelten en grijnslachen.

Zumba Fitness onderneming van het jaar 2012

Tijdens het avondeten gaat het gesprek verder over het fitness concert op de openingsavond van de conventie. Zumba had twee podiums opgezet, een aan elke kant van de grote hal. Perez treedt op de twee podiums op. Zo heeft iedere toeschouwer een optimaal uitzicht. Perez had een harnas willen aandoen dat hem tussen de twee podiums zou laten zweven, een beetje zoals Spiderman over het publiek. De kosten bedroegen 35.000 dollar. Zijn partners vroegen informatie bij Lloyds in Londen. De verzekering zou op 300.000 dollar komen. Perez trekt een gezicht als een neergestorte vogel. Hij doet het toch niet!

Bij de meeste bedrijven zou zulke charismatische showman een boost geven aan het merk. Als Perez niet het gezicht is van Zumba, dan is hij zonder twijfel de vader.

Het levensverhaal van Perez, een verhaal over doorzettingsvermogen en popcultuur, is Hollywood waardig. Hij groeide in armoede, zonder vader, op in Colombia. Hij ontdekte de dans op 8 – jarige leeftijd toen hij naar Grease aan het kijken was. Toen hij 13 was deed hij op straat met vrienden Thriller van Michael Jackson na. Zijn diepgelovige moeder was hier eerst tegen, maar draaide bij nadat Perez haar de scene uit Footloose liet zien waarin Kevin Bacon de passages over dansen in de Bijbel citeert.

Dramatische gebeurtenissen volgen elkaar op. Een schietpartij in een kruidenierswinkel, een toevallige ontmoeting met een model dat Perez rekruteert om dansles te geven aan modellen, een triomf in een nationale lambadawedstrijd. Tegen het midden van de jaren ’90, gaf Perez dansles en aerobics in heel Bogota. Op een dag vergat hij zijn aerobics tape en gebruikte hij dan maar wat hij bij de hand had: salsamuziek opgenomen van de radio.

Tot dan waren aerobics en dansen gescheiden. Maar op dat moment kon Perez alleen maar kiezen voor dansen. Dan volgde de wauw – reactie van de mensen. Zumba was een echt succes.

Perez verhuisde in 1999 op 29-jarige leeftijd naar de VS. In 2001 gaf hij er les, en onder zijn trouwe leerlingen bevond zich de moeder van Alberto Perlman. Op dat moment was Alberto Perlman aan het bijkomen van het fiasco van de internet incubator Spyder Labs die 9 firma’s had gelanceerd. Aghion, een jeugdvriend had gewerkt voor een van deze 9 firma’s.

Perez en Perlman waren dus beiden werkloos en op zoek naar nieuwe mogelijkheden. Om op ideeën te komen, spraken ze af bij Barnes en Noble om biografieën van ondernemers te lezen. Perlman’s moeder stelde voor dat hij met Perez zou praten om samen iets te starten: een fitness centrum bijvoorbeeld. Ze spraken af bij Starbucks, geïntrigeerd door het leven van Perez, volgde Perlman de lessen in een fitness centrum in de buurt. De leerlingen leken wel sardientjes in een blik. Ze tieren en glimlachen tegelijk. Ze lijken nooit moe te zijn of pijn te hebben. Daar moest wat mee gedaan worden.

Eerst verkochten ze videobanden van de cursussen. Aghion was de manager, en Perez danste met 200 studenten op het strand voor de CEO van Fitness Quest, een firma uit Ohio die Total Gyms produceerde en aanverwante producten. Fitness Quest produceerde een 200-tal banden en DVD’s en maakte reclame door middel van een infomercial. Meteen werden er een tweehonderdduizendtal verkocht op TV. Maar het callcenter kreeg meer en meer mensen aan de lijn die geen video wilden, maar les volgen. De Alberto’s vonden dit even waardevol als DVD’s verkopen (Later werden de rechten teruggekocht)

De partners verwachtten dat ongeveer 30 tot 40 personen zouden komen opdagen voor een eerste training sessie in Miami Hotel in 2003. In plaats daarvan kwamen er 150, van zover als Californië en Kansas. De meesten waren leraren en instructeurs die Zumbalessen in hun school wilden geven. Ze hadden licenties nodig, maar zelfs nadat ze een aantal lessen gevolgd hadden, waren ze nog niet goed genoeg. De Alberto’s wilden echter iedereen die de lessen gevolgd had een licentie gunnen. Iedereen die was komen opdagen kreeg dus een licentie, vervolgens zou de markt wel beslissen wie slaagde of niet.

Tegen 2005 had de firma ongeveer 700 instructeurs opgeleid, en die verspreidden Zumba verder over het land. Maar ze keerden altijd terug naar Miami. Ze wilden Perez ontmoeten en een nieuwe routine aanleren, of een van zijn cursussen filmen, of met hem over nieuwe muziek praten. Ze willen constant nieuwe routines leren, en nieuwe deuntjes. En dat vind je niet altijd in lessen.

Zumba wil deze instructeurs omscholen tot ondernemers. Daarom is er gedurig nood aan nieuwe deelnemers/ studenten, voortgezette opleidingen, muziek en choreografieën. Dus zetten de Alberto’s het Zumba Instructor Network op, of ZIN, een gemeenschapsplatform voor onderwijs. Ze maakten ook nieuwe infomercials en begonnen geld in publiciteit te pompen om zo nieuwe leerlingen in hun klassen te krijgen. Deze investering is van lange adem. De firma spendeerde 50 miljoen dollar aan advertenties in 2012 en 63 miljoen in 2013.

Maar wat maakt Zumba verschillend van al die andere cursussen die in fitnesscentra gegeven worden? Tot nu had de firma de nadruk op afvallen gelegd. Maar op een dag zag Jeffrey Perlman, broer van Alberto, een poster van de film Rize met David LaChapelle, . Er staan een man en een vrouw op die in extase aan het dansen waren. Hij maakte er een foto van en toonde deze aan zijn partners. Een onmiddellijke ingeving volgde: Zumba draait niet om afvallen. Het gaat over emoties, loslaten. De firma drukt haar nieuwe motto uit in een slagzin: stop met trainen, en feest mee!

Zumba Fitness onderneming van het jaar 2012

Op een Zumba conventie zie je van alles. In de ene kamer zitten deelnemers aan lange tafels te zwaaien met scharen terwijl ze uit shirtjes Zumba sjaaltjes maken. In de andere is er een spreker over verzekeringen. In auditoriums en banketzalen oefenen neon hordes nieuwe routines, terwijl het zweet en de kwastjes (floches) in het rond vliegen. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar dat mag. Bij Zumba is het belangrijker dat het moraal hoog gehouden wordt dan dat je de merengue kunt dansen. Perfectie is de vijand van zweet.

Zowel muziek als instructeurs zijn afkomstig uit de hele wereld, en een mengeling tussen kitsch en exotisch. Een cursus wordt gegeven op aanstekelijke Russische muziek. Een andere op buikdansen. De Bollywoodsessie, werd geleid door Bhavna Vaswani, de vrouw van The Sixth Sense regisseur, M. Night Shyamalan. Iedereen wil met haar op de foto. Ik wil weten hoe de les eindigde, maar niemand snapt mijn vraag.

Zumba laat in het midden hoeveel instructeurs er zijn om toekomstige instructeurs niet te ontmoedigen. Ze zouden kunnen denken dat de markt verzadigd is. Maar volgens de New York Times waren het in de lente van 2012 al 100.000 en volgens Zumba zelf groeide het aantal met 5% in juli 2012 alleen. Zumba wordt aangeleerd op 140.000 plaatsen in de wereld. Ruw geschat wordt 65% van de instructeurs tewerkgesteld door fitness centers. De rest, starten hun eigen zaak op, en huren ruimtes af in gemeenschapszalen, scholen en ziekenhuizen. Ze huren de zelfs kelders van kerken af. De Kerk vraagt er 40 dollar voor. Iedere leerling 8 dollar en zo hebben ze 40 mensen. Zo maken ze 280 dollar winst in een uur. Dat is een handig business model.

De instructeurs betalen gemiddeld 250 dollar voor hun licentie. Eens dat ze die hebben, schrijft 85 of 90 % zich in voor de ZIN, een gesofisticeerde businessmodel. Voor 30 dollar per maand krijgen de leden Cd’s met nieuwe muziek en DVD’s met nieuwe choreografieën. Marketing materiaal zoals posters en flyers, en prikkaarten om aanwezigheden mee op te nemen. Website hosting en videocursussen, en toegang tot een online globaal netwerk dat danspasjes, tips voor zakendoen en jobaanbiedingen inhoudt. Door een affiliate programma verdienen de ZIN leden elk 10 percent van iedere aankoop die hun leerlingen doen van Zumba materiaal online. Elke week loggen zo’n 50.000 leden in op het netwerk.

Een ander nieuw initiatief is de ZIN gemeenschapsraad die de voormalige Verenigde Naties van Zumba vervangt. Tweetalige instructeurs uit de hele wereld worden geselecteerd om hun land te vertegenwoordigen, problemen te bespreken en banden te smeden over de culturele verschillen heen. In het Midden Oosten wordt ander marketing materiaal gebruikt dan in Europa, waar altijd vraag is naar televisiespotjes die fitness en kracht in de kijker zetten.

De internationale business van Zumba is goed voor 50% van de totale inkomsten. En, dit percentage zal nog stijgen. Eerst werden zakenmensen ingehuurd om de overzeese vestigingen te bemannen. Nu wordt dat gedaan door topinstructeurs van ieder land. Ze krijgen heel veel online ondersteuning vanuit het hoofdkwartier. Het is een aparte strategie. In essentie worden klanten ingelijfd om een globale aanwezigheid te creëren. Het kost weinig en het risico is laag en het past in de ‘do it yourself’ strategie van Zumba.

De meeste instructeurs werken voor fitness centers of bieden als bijverdienste een aantal lessen aan. Maar ik ontmoet ook volbloed ondernemers die voltijds Zumba onderwijzen. Geen enkel had een carrière in de fitness overwogen voor ze Zumba kenden. De meesten waren niet van plan geweest om zelfstandige te worden. Hun eigenaardige carrièrewending omschrijven ze met een onbewust citaat van Warren Buffet. De ultieme luxe is om iedere dag te doen wat je graag doet.

Perlman legt Zumba van A tot Z uit. Er zijn een heleboel Z’s. Zumba breidt voortdurend zijn kerntaken uit met lessen zoals Zumba Gold (voor baby boomers), Zumbatomic (zal binnenkort Zumba Kids heten), Zumba Toning (body sculpting), and Zumba Sentao (choreografie met een stoel).

Er bestaan verschillende niveaus van instructeurs, zoals ZINs, ZESs (Zumba Education Specialists), and Z-Jammers (instructeurs van de instructeurs). Zumbathons zijn lessen en grotere evenementen waarvan de opbrengsten naar liefdadigheid gaat.

Wie probeert te achterhalen wat de inkomsten zijn wordt met een kluitje in het riet gestuurd. Negen cijfers, zo wordt beweerd. Dat is tussen 100 miljoen en de 999 miljoen. Uitgaande van een schatting van 100.000 Zumba instructeurs, en Zumba’s bewering dat 85% van hen maandelijks 30 dollar betalen voor een ZIN, zijn er dus jaarlijkse terugkerende inkomsten van 30,6 miljoen dollar. Drieënhalf miljoen stukken materiaal met een gemiddelde prijs van 30 dollar, maken nog eens 105 miljoen dollar. Dit geeft een beginnend idee van de schaal van het bedrijf, en dan spreken we nog niet over vergoedingen voor trainingen en licenties, evenementen, verkoop van Dvd’s, licenties voor videospelletjes en andere bronnen van inkomsten.

Perlmann is vooral in zijn nopjes met het stijgende aandeel van Zumba in de muziekbusiness. De nieuwe CD Zumba Fitness Dance Party kreeg onlangs nog platina in Frankrijk. Hij beweert opgebeld te worden door Sony en EMI die vragen of ze songs kunnen uitbrengen via het ZIN netwerk. Zo zijn ze verzekerd van 14 miljoen mensen aan luisterpubliek. Er zijn artiesten die zeggen dat ze geen platenmaatschappij nodig hebben. Ze zetten hun songs liever op Itunes zodat Zumba ze kan oppikken en promoten.

Maar de bedrijfstak die nog het meeste beïnvloed wordt door Zumba, is de fitness branche. De Zumbaklassen vormen de basis van de bekendste ketens. Zumba gaat echter geen contracten aan met merken, maar met gelicentieerde instructeurs. Zumba wil een breed publiek aanspreken en niet alleen de uitbaters van de zalen. Er wordt voorspeld dat 50 tot 60% van de lessen in gymzalen aan Zumba worden besteed. Zumba gaat de dialoog aan met een breder publiek. Hun eerste motivatie is plezier maken. En dat lijkt een wonder!

In maart 2012 kreeg Zumba zijn eerste durfkapitaal van Insight Venture Partners en de Raine Group. Investeringen van buitenaf zijn een natuurlijk evolutie, vermits Zumba zijn dominantie wereldwijd wil uitbreiden in de mode, muziek, en het entertainment. Enkele voordelen hiervan zijn kleinhandels met fitness clubs en uitbreidingen naar fitness concerten.

Bedrijven overspoelen het kantoor in Hallandale met voorstellen voor licenties en partnerschappen. De ZIN gemeenschap is een vruchtbare bron van ideeën.

De raad van bestuur bekijkt deze voorstellen door twee brillen. Ten eerste, worden de instructeurs hierdoor geholpen? Ten tweede, levert dit FEJ op, wat staat voor Freeing, Electrifying Joy. Het is onmogelijk om langer dan 10 minuten met een personeelslid van Zumba te praten zonder dat dit koeterwaals lijkend woord opduikt. Er wordt gezegd, dat indien je begrijpt wat FEJ, wil zeggen, dat je dan Zumba begrijpt.

In het centrum van Orlando is FEJ dermate aanwezig dat het constant voor een uitgelaten gevoel zorgt. In een gang naast de hotel lobby begroet een bediende van een gasmaatschappij die al aan haar vierde conventie deelneemt haar vrienden met knuffels en kreetjes van geluk. (“Hoe gaat het ermee, je ziet er zo slank uit”). Dit lijkt standaard te zijn, maar deze vrouw meent het echt. Ze reisde recent tweemaal naar Brazilië. Eerst om muziek te studeren, en dan om in een opvangtehuis voor vrouwen en kinderen van moeder Theresa te werken. Ze werd echt een ander mens! Ze zegt dat het aan Zumba te danken is dat ze nieuwsgierig werd naar andere culturen en dat ze daarom de wereld wil ontdekken.

Zij vraagt of ik al de mensen zie die gekke kleuren dragen, en ze wijst naar een groep die het midden houdt tussen Kerstmis en Greenwich Village. Dat is wat in mij zat. De maatschappij vraagt om binnen de lijntjes te kleuren, maar hier is dit dus niet het geval, Zumba heeft geen lijnen. Er is hier geen goed of fout. Je bent alleen jezelf!

Zumba laat je toe jezelf te zijn. Het opent je geest.

zumba fitness lessen oostende racquel bulleser vayamundo ravelingen kinkhoorn

zumba-company-of-the-year

inc magazine beto perez zumba fitness

bron: Inc magazine – Leigh Buchanan

verwante berichten - over het bedrijf Zumba Fitness LLC

10 december, 2012 | Life en Style, nieuws, Zumba fitness | Reacties uitgeschakeld voor Zumba fitness onderneming van het jaar

Comments are closed.

UA-39379048-2